נספח י': הכשרות קליניות ומעשיות
- הערות:
- המסמך מנוסח בלשון זכר אך פונה לשני המינים.
- בכל מקום שכתוב "בית ספר" הכוונה גם לחוג/פקולטה.
- בכל מקום שכתוב "ראש בית ספר" הכוונה גם לדיקאן הפקולטה/ראש חוג.
- בכל מקום שכתוב "הכשרה מעשית" הכוונה היא גם "הכשרה קלינית" ולהפך.
- הגדרה
- סטודנט בהכשרה קלינית הוא מי שממלא אחר התנאים הבאים:
- סטודנט באוניברסיטה העברית בהתאם לס' 1 לתקנון האוניברסיטה.
- סטודנט המחויב בהכשרה מעשית לצורך סיום לימודיו.
- זכויותיו וחובותיו של סטודנט בהכשרה מעשית יהיו בהתאם לנהלי האוניברסיטה העברית, נהלי החוג/בית הספר , ובהתאם לנהלי מקום ההכשרה.
- שיוך לאוניברסיטה ולפקולטה
- החוג/בית הספר קובע את כללי הלימודים, שהם נוספים על הכללים האוניברסיטאיים, ומטפל בעניינים אקדמיים-אדמיניסטרטיביים בנוגע לתלמיד במהלך לימודיו (כגון חריגה במבנה הלימודים, מועדים מיוחדים לבחינות, הצטיינות בלימודים).
- החוג/בית הספר הינו הגורם האחראי על הסטודנטים במהלך ההכשרה הקלינית.
- החוג/בית הספר הוא הגורם הדואג לשמור על איכות ההוראה הקלינית של הסטודנטים ולוודא כי ההכשרה מאפשרת לסטודנט לצבור את כלל המיומנויות הנדרשות בתחום לימודיו.
- נציבות להטרדה מינית
- יובהר כי סטודנט בהכשרה מעשית כפוף לנהלי האוניברסיטה העברית. התנהלות בסוגיות הקשורות בנושא יועברו לטיפול הנציבות לטיפול בהטרדה מינית באוניברסיטה העברית בהתאם לתקנון למניעת הטרדה מינית באוניברסיטה, תוך עדכון הגורמים הדרושים לטיפול בתלונה במקום ההכשרה ובחוג/בבית הספר.
- תקנון המשמעת האוניברסיטאי יחול על הסטודנטים במהלך ההכשרה.
2. הכשרות קליניות
- ההכשרות הקליניות מתקיימות לפי הפירוט בשנתון בית הספר ובאתר האינטרנט של ההכשרה. שינויים יתפרסמו באתר האינטרנט בהתאם לתקופת השינויים האוניברסיטאית ו/או בהתאם להנחיות הפקולטה.
- כל שינוי בלוח זמנים (החורג ממסגרת הזמנים שהוקצתה להכשרה בזמן תקופת השינויים), שינוי בחובות התלמידים, שינוי בשיטות ההערכה או שינוי במרכיבי הציון הסופי – יהיה בהתאם למוגדר בנהלי הוראה ולימודים באוניברסיטה העברית, ויהיה מותנה באישור וועדת ההוראה של החוג/בית הספר ובתיאום עם מקום ההכשרה
- הכשרה קלינית המתקיימת במספר מקומות:
- במקרה שהכשרה מתקיימת במספר מקומות הכשרה שונים, מטרות ההכשרה והקריטריונים להערכת הסטודנטים וחובותיהם האקדמיות (לרבות גיליון הערכה ומטלת סיום ההכשרה) יהיו זהים.
- במקרה שהכשרה מאותו סוג מתקיימת במספר מקומות הכשרה שונים, דרישות ההכשרה (כגון מספר המשמרות) יהיו דומות.
- במקרה שהכשרה מתקיימת במספר מקומות הכשרה שונים, מספר שעות ההכשרה הכולל יהיה זהה.
3. שעות הכשרה
- שעות ההכשרה הקלינית ישקפו את מספר השעות שבהן נדרשת נוכחות של סטודנט במקום ההכשרה קלינית, בתוספת מספר השעות של ההרצאות הנדרשות לצפייה ולימוד לקראת ההכשרה או במהלכה כפי שיקבעו על ידי החוג/בית הספר ומקום ההכשרה.
- סטודנט יהיה זכאי להפסקה אחת ביום לפחות במהלך יום ההכשרה המעשית.
- במקומות בהם ההכשרה מתקיימת במשך שבוע שלם, סטודנט שביצע הכשרה ביום המנוחה השבועי (שבת) יקבל יום מנוחה אחר במקומו בשבוע העוקב.
4. שיבוץ
- סטודנט ישובץ להכשרה בהתאם לתנאים שיקבע בית הספר/החוג.
- ביצוע תהליך השיבוץ הוא באחריות צוות בית הספר/החוג.
5. תנאי מעבר
- מעבר שנה בהכשרה קלינית והשלמתה כפוף להשלמת כלל החובות שפורסמו בסילבוס של תכנית ההכשרה.
6. ציונים והערכה
- הקריטריונים להערכת הסטודנט יהיו דומים בכל מקומות ההכשרה (כגון מבנה ופורמט המבחן, רמת קושי, מטלת הסיום).
- קריטריונים להערכת הסטודנטים:
- בהכשרות מעשיות ציונים והערכה מילולית יפורסמו עד תום השנה האקדמית בה התקיימה ההכשרה.
- מתן ציונים והערכה מילולית יתבססו על מחוון שיוגדר מראש. המחוון יפורסם לסטודנט בעת רישומו להכשרה.
- מחוון ההערכה יהיה גלוי לסטודנט לצורך לימוד מטעויות.
- במקרה בו ניתן ציון בהכשרה המעשית סטודנט יהיה רשאי לערער עליו. ערעור על הציון יעשה בהתאם לתקנון החוג/בית הספר.
7. מורים קליניים
- המורה הקליני הוא מי שאחראי על לימוד והכשרת הסטודנט במקום ההכשרה.
- המורה הקליני במקום ההכשרה יפגוש את הסטודנט לצורך הדרכה בתדירות הנדרשת להכשרה ראויה, בהתאם לנהלי בית הספר ומקום ההכשרה, ובהתאם לדרישות הקבועות בחוק.
8. התאמות למשרתי מילואים
- בהיעדר התייחסות בתקנון בית הספר/החוג, נספח הקלות למשרתי מילואים בנה"ל יהיה תקף עבור סטודנטים בהכשרה מעשית.
- אופן השלמת ההכשרה יקבע בתיאום עם רכז המילואים ביחידה ועם מקום ההכשרה ובית הספר/החוג בכפוף לזמינות של המורה הקליני ושדה מתאים ופנוי.
9. התאמות בנסיבות הורות
- בהיעדר התייחסות בתקנון בית הספר/החוג, נספח הורות בנה"ל יהיה תקף עבור סטודנטים בהכשרה מעשית.
- אופן השלמת ההכשרה יקבע בתיאום עם מקום ההכשרה ובית הספר/החוג.